Tur nr 6:

Mål: Alværn ungdomsskole
Tid: 2 timer
Beskrivelse av turen

Dette turforslaget byr på et terreng som er nytt for mange nesoddinger. Langs den bratte vestveggen som er karakteristisk for Nesodden, er det ikke mulig å ta seg fram alle steder. Fra Fjellstrand til Alværn kan du imidlertid fint gå på stier og småveier med masse utsikt under veis! Det hadde kanskje vært fint å gå turen andre veien med sola i ansiktet? - Men da er det ikke så lett å finne fram og du kan havne ut på bratte stup. Så ta turen nordover første gang.

Du tar buss 575 og går av på stoppestedet Ommen. Kommer du med bil, er det skiltet til frioområdet Ommen like nord for Fjellstrandkrysset, og du svinger opp grusveien og finner en parkeringsplass på toppen.

Oleanas utsikt og Ommen
Fra parkeringsplassen er det skiltet til Oleanas utsikt, som ble høytidelig "åpnet" av ordføreren i 2012. Hit er det tilrettlagt for rullestolbrukere, det er bord og benker, mulighet for å grille og ikke minst en flott utsikt over Oslofjorden og Steilene, slik bildet viser.
Du ser også ned til Ommen som ligger 100 høydemeter under deg. Turen ned dit er så fin at den fortjener en egen beskrivelse. Vil du ta den nå, så følger du en asfaltert sti og finner en masse trapper på veien nedover. - Kan også anbefales som hardtrening for den som allerede er godt trent og vil trene bakkeklatring! Alle andre bør ta noen pauser under veis både ned og opp.

Omsåsen
Ta stien på østsiden av utsikten og følg denne ganske bratt oppover mot Omsåsen. Stien passerer en tipi og hundre meter etter deler den seg. NB! Velg nå stien oppover bakken til venstre, der det er skikkelig bratt. Når terrenget igjen går nedover, kan du se den ytterste åskammen vest for deg. Der oppe ligger ruinen av Signalhytta hvis du lyst til å besøke den, les mer om dette i historiebeskrivelsen.
Og kanskje du finner blåskjell der oppe? Etter siste istid gikk strandkanten helt dit opp, og det er faktisk funnet skjell i åsen i nærheten av Signalhytta.

Ellingstadåsen
Følg stien videre mot nord, der du treffer veien Utsikten og det gamle hyttefeltet på Ellingstadåsen. Følg nå Solveien og ta så Furulyveien til enden. Den blir raskt en sti som du følger nordover og nedover.

Mikkelstrand
I bunnen krysser du stien til Mikkelstrand, den følger en bratt kløft nedover mot fjorden. I kløften er det gammelgranskog med innslag av edelløvskog.

Den gamle Alværnveien
Men vi skal ikke ned til Mikkelstrand i dag - følg i stedet stien videre nordover til du treffer den gamle Alværnveien. Dette var hovedveien til Alværn fram til 1939 og du følger den til venstre. Nå er den nærmest en sti, men du kan se at den er fint steinsatt flere steder. Du nærmer deg Alværn, der stien har asfalt og Gaamle Alværnvei blir bilvei igjen.

Ta Lindemannsvei opp til høyre og følg denne videre opp gjennom bebyggelsen ved Tømmerbakkevei til du treffer fotballbanen ved Alværn skole. Her finner du igjen buss 575.

Turkart kan du laste ned ved å klikke på kart-knappen.
God tur!

Litt historie

Oleanas utsikt
er døpt etter fiskerkona Oleana som bodde nede på Ommen på slutten av 1800-tallet. Hun ble tidlig enke og måtte forsørge åtte barn

Fiskerplassen Ommen
Navnet var opprinnelig Ovnen, så det var nok en saltovn (saltkjele) her nede. Den skal ha stått helt inn mot fjellene lengst sør.

Signalhytta på Omsåsen
Da Napoleonskrigene raste på begynnelsen av 1800-tallet, ble det bygget optiske signalstasjoner langs kysten. På Nesodden var det fire slike stasjoner, og en av dem lå på toppen av Omsåsen (Signalåsen). Prinsippet var å bruke flaggsignaler (senere klaffemaster) til å utveksle meldinger med de signalstasjonene som lå innen kikkertavstand. Her på Omsåsen kunne man se til nabostasjonene på Ildjernet i nord og ved Spro i sør. Meldingene ble sendt fra mast til mast med god hastighet over store avstander. Mannskapene bodde fast på signalstasjonen hele sommeren, derfor ble det satt opp hytter til dem. På Omsåsen ligger fremdeles ruinen av signalhytta som ble bygget for over 200 år siden.

Mikkelstrand
På begynnelsen av 1800-tallet var det rikt sesongfiske etter sild og makrell i Oslofjorden. Flateby gård ligger jo på Nesoddens østside, men en liten utstikker av gården strakte seg vestover til Oslofjorden rett sør for Alværn. Der ble fiskerplassen Mikkelstrand anlagt nederst i en bratt kløft omkring 1825. Da fiskeriet dabbet av omkring 1850, ble plassen nedlagt, men er fortsatt i bruk som feriehus.

Den gamle Alværnveien
er inntegnet på kart allerede i 1884. Dette var hovedveien fra Fjellstrand over åsen og ned til det nye oljesamfunnet ved Alværn. Veien er godt opparbeidet, og i mellomkrigstiden ble det antagelig kjørt bil her. Den gamle Alværnveien gikk ut av bruk da den nye veien nordover ble påbegynt i 1939. Før du fortsetter turen mot Alværn, kan du gjerne gjøre en liten avstikker ned veien mot øst, da kommer du dit veien ender, rett ovenfor fylkesveien ved drikkevannet. Nedenfor deg, på den andre siden av fylkesveien, ligger ruinen av den nedlagte plassen Flatebybråtan, som er skiltet av Historielaget.

Sørli
ligger i skråningen nedenfor deg til høyre når du følger den gamle Alværnveien videre. Dette var en husmannsplass under Flateby, og den ble dyrket opp på slutten av 1800-tallet.